ETICKÝ KODEX

1. ÚVOD

My, statutární zástupci a zaměstnanci společnosti Prakan a.s., IČ: 274 27 668, se sídlem Václavské náměstí 802/56, 110 00 Praha 1 - Nové Město (dále jen „Společnost“), vědomi si významu společenské odpovědnosti a postavení Společnosti jako jednoho z největších podnikatelských subjektů v České republice, operujícího ve stavebnictví na českém trhu, jsme rozhodnuti podporovat a vyžadovat všechny níže uvedené etické postupy v obchodní i technické činnosti, nedopouštět se a ani netolerovat porušování pravidel hospodářské soutěže, korupční chování a diskriminací v jakékoliv formě.

 

Své rozhodnutí jsme vyjádřili v tomto Kodexu etického chování (dále jen „Kodex“) ve Společnosti, který stanoví soubor pravidel nad rámec základních a závazných povinností, daných zákony a další legislativou.

 

Zaměstnanci a statutární zástupci Společnosti se dobrovolně zavázali pravidla dodržovat pro dosažení vyšší úrovně podnikání a prestiže Společnosti.

 

Kodex obsahuje zásady jednání Společnosti směrem k zaměstnancům, obchodním partnerům, veřejnoprávním subjektům a jejich orgánům, vystupování vůči laické i odborné veřejnosti a požadované zásady vzájemného chování zaměstnanců ve Společnosti.

 

Kodex je souhrnem důležitých pravidel a zásad, jež platí pro všechny osoby vykonávající pracovní činnost pro Společnost, které jsou povinni respektovat, dodržovat a prosazovat jejich plnění. Kodex je sestaven tak, aby pomohl každé takové osobě pochopit a aplikovat základní principy souladu a poctivosti ve vztahu k plnění svých povinností. Souhrnem všeho, co je obsaženo v tomto Kodexu, jsou dva základní principy, a to:

 

  1. Vždy jednat čestně a slušně.
  2. Dodržovat právní předpisy, jakož i pravidla a interní předpisy Společnosti.

 

Standardy chování obsažené v tomto Kodexu musí během působení pro Společnost dodržovat a řídit se jimi všichni zaměstnanci, kteří pracují pro Společnost, pokud z povahy věci neplyne, že zavazují jenom určitou skupinu osob. Pokud z povahy věci neplyne něco jiného, pro všechny tyto kategorie osob se v tomto Kodexu používá pojem „zaměstnanec“.

2. VŠEOBECNÉ ZÁSADY

  • Své odborné dovednosti udržujeme na nejvyšší úrovni a sledujeme nejmodernější trendy tak, abychom byli schopni nabídnout našim zákazníkům co možná nejvyšší kvalitu a nejpokrokovější postupy s maximální úsporností vynakládaných prostředků            a zároveň i rozvíjet a udržovat ekonomicky příznivé podnikání;
  • Zdůrazňujeme, že naším posláním (zájmem) je budování dlouhodobých a vzájemně výhodných vztahů se zákazníky, kterým se vždy snažíme nabídnout optimální řešení jejich potřeb;
  • K vlastní propagaci využíváme výhradně výsledků své vlastní činnosti;
  • Schvalujeme pořádání transparentních soutěží nejen o veřejné, ale i soukromé zakázky a při účasti v nich respektujeme rovné podmínky pro každého účastníka             a zásadu zákazu diskriminace;
  • Naším zájmem je, aby nebyly poškozovány zájmy Společnosti ani ostatních partnerů;
  • Usilujeme o získání zakázky vždy etickým a zákonným způsobem;
  • Velký důraz klademe na oblast bezpečnosti práce, naším cílem je vytvořit takové postupy a opatření, která zajistí maximální ochranu zdraví při práci a pracovní bezpečnost nejen našich zaměstnanců, ale i ostatních osob, které v rámci plnění svých úkolů přicházejí s naší činností do kontaktu.
  • Striktně odmítáme jakoukoliv aktivitu mající charakter korupce, úplatkářství či nekalé hospodářské soutěže či aktivitu k těmto směřující;
  • Nevyžadujeme, nepřijímáme ani nenabízíme dary nebo jakékoliv formy pohostinnosti či sponzoringu, které by mohly ovlivňovat naše obchodní rozhodnutí nebo rozhodnutí našich obchodních partnerů a zákazníků;
  • Naše činnost je transparentní a umožníme subjektům k tomu oprávněným provést kontrolu našeho řídícího a finančního systému;
  • Má-li kterýkoliv zaměstnanec, obchodní partner nebo jakákoliv třetí osoba pochybnost o tom, zda je konkrétní záležitost v souladu se zásadami etického chování Společnosti, oznámí to Příslušné osobě;

3. VZTAH K OBCHODNÍM PARTNERŮM A ZÁKAZNÍKŮM

  • Orientujeme se na zákazníka, protože jsme přesvědčeni, že naše budoucnost závisí na tom, jak budeme našim zákazníkům naslouchat a pomáhat jim, abychom přispěli            k jejich úspěchu;
  • Nabízíme odborné znalosti a praktická řešení;
  • Nenabízíme vědomě objednateli dumpingovou cenu za stavební dílo nebo jiný nesplnitelný závazný parametr (realizační lhůtu, garance), zejména ne s úmyslem přenést finanční ztráty či sankce na své subdodavatele;
  • Neusilujeme o převzetí zakázky, kterou řádným způsobem získal jiný uchazeč, který nemá problémy s jejím plněním;
  • Rozvíjíme mezi naší Společností a ostatními obchodními subjekty dobré obchodní vztahy s cílem zajistit vedle technického a ekonomického rozvoje svých firem i korektní dodavatelsko-odběratelský systém;
  • Dodržujeme právo na obchodní tajemství svých obchodních partnerů a na ochranu nehmotného majetku (autorská práva, patenty, know-how apod.);
  • Distancujeme se od účelové kritiky jiného podnikatele, případně jeho konkrétní práce, jejímž jediným, nebo hlavním účelem je získání zakázky;
  • Snažíme se v rámci svých možností a kompetencí, aby se zásady tohoto etického kodexu staly zásadami i našich obchodních partnerů;
  • Dodržujeme platné zákonné normy a totéž vyžadujeme od svých obchodních partnerů;
  • Zajišťujeme takový IT systém, který zabezpečuje kontrolní i bezpečnostní prvky zajišťující maximální úroveň ochrany údajů našich zákazníků i obchodních partnerů;
  • Dbáme na provádění soutěží v souladu se zákonem č.134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek;
  • Dbáme na dodržování ochrany osobních údajů svých obchodních partnerů a zákazníků v souvislosti se sběrem těchto údajů, uchováváním, užitím a jejich likvidací;

4. VZTAHY SPOLEČNOSTI K ZAMĚSTNANCŮM

  • Vyznáváme demokratické hodnoty, ochranu a dodržování lidských práv dle Listiny základních práv a svobod;
  • Poskytujeme rovné příležitosti lidem bez ohledu na rasu, barvu pleti, pohlaví, národnost, etnickou příslušnost, původ, mateřský jazyk, věk, rodinný stav, zdravotní stav, sexuální orientaci, genderovou identitu, ekonomickou situaci, náboženské                    a politické či společenské postavení;
  • Dbáme na dodržování veškerých zákonných norem určujících pracovní a mzdové podmínky zaměstnanců a nepřipouštíme žádné porušování pracovních či lidských práv zaměstnanců;
  • Dbáme na dodržování ochrany zdraví a bezpečnosti na pracovišti a s tím spojené vzdělávání zaměstnanců Společnosti;
  • Jednáme vždy v zájmu Společnosti a aktivně naplňujeme její strategii;
  • Rozvíjíme firemní kulturu, která podporuje iniciativu, odpovědnost a vynikající výkon;
  • Klademe důraz na týmovou spolupráci, korektní vztahy mezi zaměstnanci a osobní rozvoj zaměstnanců;
  • Chceme se vždy aktivně zapojit do procesů a být součástí úspěšného týmu, dáváme našim zaměstnancům možnost seberealizace;
  • Se zaměstnanci jednáme vždy čestně, poctivě a s úctou, dodržujeme naše sliby;
  • Respektujeme individualitu každého jedince, vytváříme prostředí důvěry a otevřené komunikace;
  • Trvale zvyšujeme profesní znalosti a schopnosti zaměstnanců v souladu s potřebami Společnosti;
  • Jsme přesvědčeni, že se vždy dá najít lepší a efektivnější řešení, nikdy se nespokojíme se stereotypem;
  • Na našich pracovištích vytváříme podmínky vylučující jakoukoliv diskriminaci či obtěžování;
  • Do vedoucích funkcí jsou přednostně vybíráni morálně vyspělí a trestně bezúhonní zaměstnanci;
  • Podporujeme teambuildingové akce pro vylepšení a upevnění vzájemných vztahů mezi zaměstnanci;
  • Dbáme vždy na bezpečnost práce a zdravé pracovní prostředí a usilujeme o neustálé zlepšování pracovních podmínek;
  • Uvědomujeme si, že spokojení, vysoce kvalifikovaní a motivovaní zaměstnanci jsou základem našeho úspěchu;
  • Dbáme, aby naši zaměstnanci byli nestranní a objektivní k řešeným záležitostem                a odmítali nátlak, vliv, přání nebo žádosti, dary či výhody, které by mohly ohrozit jejich nestrannost;
  • Dbáme na dodržování zákonných požadavků ochrany osobních údajů zaměstnanců v souvislosti se sběrem těchto údajů, uchováváním, užitím a jejich likvidací;
  • Dbáme na to, aby přístup k osobním údajům zaměstnanců měli pouze ty osoby               a subjekty, kteří je potřebují k výkonu svých pracovních, případně zákonem stanovených povinností;

5. VZTAHY ZAMĚSTNANCŮ KE SPOLEČNOSTI

Zaměstnanci Společnosti:

  • Dodržují platné zákonné normy, pokyny Pracovního řádu a dalších interních předpisů;
  • Chrání majetek Společnosti a nepoužívají jej v rozporu s rozsahem oprávnění, daným předpisy a pokyny nebo souhlasem nadřízeného, a to včetně ochrany nehmotného majetku (autorská práva, patenty, know-how, obchodní tajemství apod.);
  • Dbají pravidel loajality ke svému zaměstnavateli, nezneužívají svého postavení, znalostí, důvěrných informací, osobních kontaktů získaných při výkonu zaměstnání         v neprospěch Společnosti nebo ve svůj prospěch či prospěch třetích osob;
  • Jsou si vědomi své zodpovědnosti v rozsahu svého funkčního zařazení, vystupují jako spolehlivý partner;
  • Dávají přednost své profesionální odpovědnosti před soukromými zájmy a nepřipustí, aby došlo ke střetu jejich soukromého zájmu s jejich postavením jako zaměstnance, přičemž pojem soukromý́ zájem zahrnuje jakoukoliv výhodu pro zaměstnance, jejich rodinu, blízké́ a příbuzné osoby a právnické́ nebo fyzické́ osoby, se kterými měli nebo mají obchodní́ nebo politické́ vztahy;
  • Vykonávají svou práci čestně, slušně, svědomitě, objektivně, bez zbytečných průtahů, korektně, zodpovědně, vstřícně, s náležitou péčí, racionálně, ve spolupráci s ostatními zaměstnanci, smysluplně, iniciativně s ohledem na přijaté cíle a plány svého zaměstnavatele;
  • Zachovávají princip mlčenlivosti, dbají na ochranu používaných a zpracovávaných informací v jakékoliv formě v rámci Společnosti tak, aby nemohly být využity ve prospěch třetích osob;
  • Sdělují informace v jakékoliv formě jen určeným osobám dle jejich oprávnění pro danou činnost a způsobem k tomu určeným;
  • Reprezentují Společnost navenek jejími úspěchy;
  • Vystupují na veřejnosti tak, aby nebylo poškozeno dobré jméno Společnosti nevhodnými aktivitami, chováním a jednáním;
  • Vyvarují se při své práci střetu zájmů, popř. o případném střetu zájmů, který by mohl nastat, bez zbytečného prodlení uvědomí svého nadřízeného; ke střetu zájmů může někdy dojít prostřednictvím zapojení se do jiné pracovní činnosti, veřejné služby nebo i charitativní činnosti, jako je např. výkon veřejných funkcí nebo účast v charitativních organizacích. Před přijetím těchto povinností je potřeba zjistit, do jaké míry se takové zapojení dotýká zájmů nebo činnosti Společnosti a ujistit se, že žádné prostředky          a majetek Společnosti, včetně jména Společnosti, není použito nebo zneužito               v souvislosti s těmito činnostmi, a že tato činnost je slučitelná s řádným výkonem pracovních povinností nebo tento výkon neomezuje. Pokud si zaměstnanec není jistý, zda jde o činnost slučitelnou s jeho pracovní činností pro Společnost, projedná záležitost se svým bezprostředním nadřízeným;
  • Zaměstnanec nesmí přijmout nebo si dát slíbit majetkový či nemajetkový prospěch nebo výhodu (dále jen „dar“) v souvislosti s výkonem své práce pro Společnost. Dary nebo výhody poskytovány zaměstnanci ze strany Společnosti, jakož i protokolární dary nebo drobné zdvořilostní dary (láhev vína, dárkový koš, propagační materiál, vše max do výše 1.000,_Kč) tímto nejsou dotčeny, i když jsou poskytovány v souvislosti s výkonem práce například k životnímu jubileu, o Vánocích apod.. Charakter drobných zdvořilostních darů nesplňují dary, jejichž poskytnutí není vzhledem k situaci obvyklé (např. peněžní hotovost, šperky, hodinky, kabelky apod.) a jimiž by mohla být zpochybněna zásada nestrannosti a řádné plnění povinností zaměstnance. Zaměstnanec odevzdává 1x ročně vyplněný formulář „Seznam přijatých darů“;
  • Zaměstnanec nesmí v souvislosti s výkonem práce vyžadovat dar pro sebe nebo jiné osoby od kohokoliv. Jak přímé, tak nepřímé vyžadování darů je zakázáno. Hodnota daru nebo jeho charakter je v tomto případě irelevantní. Je třeba se vyhnout v tomto ohledu jakýmkoliv jednáním představujícím byť jen zdání nevhodnosti;
  • Je přísně zakázáno při výkonu práce pro Společnost poskytovat, nabízet nebo slíbit komukoliv jakékoliv neoprávněné majetkové nebo nemajetkové plnění v souvislosti                   s obstaráváním věci obecného zájmu nebo výkonem činnosti Společnosti. V případě pochybností o charakteru poskytovaného plnění a jeho oprávněnosti je potřeba situaci předem projednat s nadřízeným zaměstnancem.
  • Zaměstnanec jedná tak, aby se při výkonu práce pro Společnost, ale ani v soukromém životě nedostal do situace, ve které by byl zavázán oplatit službu či laskavost, která mu byla prokázána. Zároveň se vyvaruje vytváření vzájemně závislých vztahů                             a nepatřičného vlivu jiných osob, jež by mohly ohrozit jeho profesní činnost                                 a nestrannost.
  • Zaměstnanci se vyvarují toho, aby v rámci svých pracovních i mimopracovních aktivit v elektronických i jiných médiích formulovali hrubě hanlivé nebo vulgární narážky, či komentáře interpretovatelné spoluzaměstnanci, či veřejností jako znevažování, či diskriminaci, spoluzaměstnanců, či vedoucích pracovníků nebo jakýmkoliv jiným způsobem poškozující jméno a pověst Společnosti.
  • Zjistí-li zaměstnanci okolnosti nasvědčující tomu, že existuje možnost vzniku korupčního jednání, finanční, obchodní, technické, bezpečnostní, morální nebo společenské újmy Společnosti, popř. újmy na životním prostředí, je povinen informovat Příslušnou osobu;
  • Zaměstnanci jednají tak, aby se nedopustili jednání majícího charakter korupce, úplatkářství, nekalé hospodářské soutěže či jiných deliktů, bez ohledu na to, zda takové jednání může vyústit v (neoprávněný) prospěch Společnosti či nikoli; v případě, že by k takovému jednání byli nabádáni svými nadřízeným, toto odmítnou a bezodkladně oznámí Příslušné osobě.

6. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A MANAGEMENT HOSPODAŘENÍ S ENERGIÍ

  • Vše, co děláme, děláme s ohledem na životní prostředí a s ohledem na efektivní hospodaření s energií;
  • Jsme ekologicky odpovědná Společnost, pro kterou je trvale udržitelný rozvoj důležitou součástí podnikání;
  • Minimalizujeme negativní dopad činností Společnosti na životní prostředí a spotřebu energií;
  • Předcházíme vzniku ekologických nehod a havárií;
  • Podporujeme zavádění a užívání ekologicky šetrnějších výrobků, procesů a technologií (včetně prosazování technologií šetrných v oblasti spotřeby a využívání energie);
  • Společnost jedná v souladu se zavedeným systémem pro řízení ochrany životního prostředí certifikovaného podle ISO 14001, který je pravidelně auditován nezávislou organizací;
  • Společnost zapojuje všechny své zaměstnance a obchodní partnery do odpovědného řízení ochrany životního prostředí včetně systému managementu hospodaření s energií s důrazem na dobrou komunikaci a zavádění efektivních technických řešení   a opatření;

7. PORUŠENÍ KODEXU

Případné porušení zásad Kodexu řeší Příslušná osoba, která má právo podniknout patřičné disciplinární kroky k ochraně zájmů Společnosti.

 

Příslušná osoba shromažďuje návrhy na aktualizaci Kodexu, s nimiž seznámí vedení Společnosti. Po schválení změn vedením Společnosti je provedena aktualizace dokumentu.

 

Kontakt na příslušnou osobu:

Ing. Marek Štěpnička

tel: 724 120 145

mail: prislusnaosoba@prakan.cz

8. ROZSAH A PLATNOSTI

Pravidla, postupy a odpovědnosti zaměstnanců uvedené v tomto dokumentu platí v celém rozsahu činnosti společnosti Prakan a.s.

 

Tento kodex byl schválen rozhodnutím představenstva společnosti Prakan a.s. a může být měněn pouze novým rozhodnutím představenstva Společnosti.